stallplatskoll + Sirens planering

Siren börjar komma igång lite lätt nu, i förrgår tömkörde jag i skritt & trav då han fick gå i en låg form för att få upp ryggen. Det är ryggmusklerna har har svårast för att sätta. Eller de finns ju där men jag skulle vilja bygga yttligare lite 🙂 Igår tog vi en PW efter att jag kommit tillbaka efter att ha varit och kollat på ett stall och idag ska vi rida. Lite sugen på att rida bort till ett fält! Det är rätt dött och de ska nog snart harva upp det så är nog bäst att passa på. Grusvägarna är så hårda här omkring 😦

Stallet vi var och kollade på var suuuuperfiiint. Det har inte många boxar alls så jag förväntade mig något litet och skruttit men det var maffigaste allén, sjukt välskötta grusvägar, fina träd osv. Men tyvärr var ridmöjligheterna inte de bästa så det får nog bli ett nej :/ Vi ska åka och kolla på ett annat stall imorgon som har ridhus sedan har vi 2-3 stall till att kolla på 😉 Så vi har lite att göra! Men jag ska verkligen lägga ner hela min själ i Siren den här hösten & vintern. Har satt upp lite mål som kanske egentligen är lite höga haha men siktar man mot stjärnorna hamnar man iallafall i himlen!

Målen är då dessa:
– Att såklart förbättra hans galopp yttligare. Takt takt takt! Detta görs med mycket bommar, studs och klättring för att träna upp bakpartiet och styrkan. Galoppbommar för att hjälpa honom med takten. Övergångar i mängder.
– Att träna upp kvalitén på traven något. Tänka mer uppåt istället för framåt, få lite mer schvung. Detta görs genom träning träning träning 😉 Travbommar med olika mellanrum för att träna elasticiteten i traven. Cavaletti för att träna magmusklerna.
– Att fullgöra träningen med öppnor, slutor & skänkelvikningar i trav. Han kan det och vet vad jag menar, men behöver träna för att orka slutföra dem helt. Även leka lite med att flytta i galoppen, bogen in osv.
– Fortsätta övningen med att galoppera snett igenom utan att han bryter av. Leka lite med förvänd.
– Om vi hinner sätta den förvända: börja leka lite med byten. Byta över bom med kommando.
– Leka lite med samlingen.

Ja, som ni ser är det inte döseriösa mål utan lite mer att vi ska testa på och se hur långt vi kan komma i utvecklingen. Byta galopp KAN han om han vill, men känner att det är bättre att sätta den förvända först. Annars kommer det aldrig gå eftersom att han bara kommer byta hela tiden.

Nu när han kommit igång från vilan kommer fokus att ligga på en låg, rund form med aktiva bakben. Vi ska bygga upp hela hans överlinje innan jag kan plocka upp honom i formen, annars kommer han tappa ryggen och med det förlora bakbensaktiviteten. Sedan i höst ska vi hitta någon tränare som kan hjälpa oss på vägen! 😀 ÅÅÅH ÄR SÅ TAGGAD
177775_3188516881268_937337197_o
Typ den här formen ska jag försöka ha honom nu i början, gör inget att han går bakom lodplan eftersom han fortfarande inte går bakom hand.

Lämna en kommentar